لوگو رورا
0

سبد خرید

0

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

طبیعی بودن یا نبودن؛ مسئله اینست – تشخیص عسل اصل از غیر اصل

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
عسل طبیعی

تشخیص عسل اصلی از عسل تقلبی

عسل هزاران سال است که مورد استفاده عامه مردم قرار می‌گیرد و فواید بسیاری دارد. از آن برای بهبود زخم‌ها، سوختگی‌ها و التهاب‌ها استفاده می‌شود و به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. عسل دارای مواد مغذی مانند مانند قندهای طبیعی، مواد آلی، معدنی و… است و برای تأمین انرژی روزانه مفید است. عسل‌ها دو حالت طبیعی و غیر طبیعی دارند و که تشخیص آنها کمی دشوار است و اغلب فوایدی که برای عسل ذکر می­شود در عسل طبیعی یافت شده و عسل غیر طبیعی دارای فواید چندانی نمی‌باشد و علاوه بر آن دارای مضراتی هم برای افراد خاصی از جمله افراد دیابتی هست که این افراد باید از مصرف اینگونه عسل‌ها خودداری کنند. اما از چه روش‌هایی میتوان تشخیص داد که چه عسلی طبیعی است و چه عسلی تقلبی یا غیر طبیعی است.

به چه عسلی طبیعی می‌گوییم؟

ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که اصلا به چه عسلی طبیعی و به چه عسلی غیر طبیعی گفته می‌شود.

در حالت عادی زنبور عسل از کندو خارج می‌شود و از شهد گل گیاهان مختلف غیر از گیاهان سمی می‌نوشد و پس از بازگشت به کندو آن را فراوری می‌کند و باعث غلیظ شدن آن می­شود و شهد را در کندو ذخیره می­کند اما زمان­هایی زنبوردار به زنبور تغذیه می­دهد مانند قند سفید یا شکر یا انواع آب میوه‌ها و زنبور برای نوشیدن شهد گل­ها از کندو بیرون نمی­رود.

در حالت اول که زنبور از شهد گل­ها نوشیده و تغذیه می­کند، عسلی که به دست می­آید، عسل طبیعی و در حالت دوم که زنبور به جای شهد از شکر تغذیه می­کند، عسل غیر طبیعی به دست می­آید. بنابراین اولا عسل را باید زنبور تولید کند و دوما منبع شهدی که زنبور از آن تغذیه می­کند طبیعی باشد و این فاکتورهای مهم عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی متمایز می­کند.

انواع عسل غیر طبیعی یا تقلبی

به طور کلی سه روش برای درست کردن عسل غیر طبیعی یا تقلبی وجود دارد و تمام عسل‌های غیر طبیعی موجود در بازار جزء  یکی از این دسته است.

  • عسل تغذیه‌­ای

در این روش کندودار در کنار تغذیه زنبوران از شهد گل‌ها و گیاهان، آن‌ها را با انواع مواد مصنوعی مانند شکر، قند، شیره خرما و یا حتی شیرین‌کننده‌های صنعتی مانند ساخارین تغذیه می‌کند. در این حالت عسل را زنبور تولید می‌کند اما منبع شهد طبیعی نیست.

این کار به این علت صورت می‌گیرد که زنبور در این شیوه (تغذیه با مواد مصنوعی) عسل بیشتری تولید می‌کند و به اصلاح بارگیری کندو افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند. این روش یک روش غیر مستقیم در تولید غیرطبیعی است.

البته باید به این نکته هم توجه کنیم که در برخی از ماه­های سال در مناطقی گل و گیاه برای تغذیه زنبورها وجود ندارد و در این صورت زنبور دار برای حفظ و نگه داری زنبورها و زنده ماندن­ آنها مجور هستند که این کار را انجام دهند و به زنبورها تغذیه بدهند اما عسلی که در این روش تولید می­شود نباید به عنوان عسل طبیعی در بازار فروخته شود.

  • عسل مخلوط

عسل مخلوط به این صورت است که زنبوردار یا فروشنده زنبور برای بیشتر کردن حجم عسل، عسل را با مواد گلوکزی یعنی شربت، قند و شکر و یا شیره میوه‌ها مخلوط می­کنند.

از آنجایی که ورود هرگونه مواد خارجی به داخل عسل (بخصوص اگر در ترکیب آنها آب باشد)، باعث تخمیر و ترش شدن آن می‌شود و به طبع برای خریدار قابل تشخیص است، درصد تولید این نوع از عسل بسیار پایین است. چون با این کار همان مقدار عسل طبیعی نیز از بین می‌رود.

  • عسل کاملا تقلبی

در این روش زنبور از شهد گل­ها تغذیه نمی­کند و شیره برخی از میوه­ها را غلیظ می­کنند و به عنوان عسل می­فروشند.

روش­های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تا اینجا به روش­هایی اشاره کردیم که با آنها میتوان عسل غیر طبیعی تولید کرد اما اینکه چگونه باید عسل اصل را از غیر اصل شناسایی کنیم برای افراد عادی دشوار و حتی غیر ممکن است و به راحتی نمیتوان مطمئن شد که چه عسلی تقلبی و غیر طبیعی است و باید از خریدن آن پرهیز کرد اما در ادامه به روش­هایی اشاره می­کنیم که میتوان نسبت به عسلی که خریداری می­کنیم کمی مطمئن­‌تر بود.

1- فروشنده معتمد و آشنا

یکی از راه های ساده و بدون پیچ و خم تشخیص عسل طبیعی و غیر طبیعی اینست که از یک تولید کننده آشنا که به او اعتماد داریم خرید کنیم تا مطمئن باشیم که عسلی که می­خریم حتما همان چیزی هست که می­خواهیم. این راه شاید ساده باشد و اما راهی مطمئن و بی دردسر است. در این مورد خودمان می­توانیم از مکان تولید عسل بازدید کنیم و از روند تولید عسلی که به دستمان می­رسد و می­خریم مطلع شویم. اگر برای خرید عسل به فردی آشنا مراجعه کنیم، مطمئن هستیم که عسل با مواد دیگری مخلوط نشده است و زنبور مسئقیما از شهد گل­ها و گیاهان برای تولید عسل تغذیه کرده است.

بنابراین اگر در بین آشناها و اطرافیان فردی را که مشغول تولید عسل است می­شناسید و به درست کار بودن و صداقت او اطمینان دارید، پس بهترین گزینه خود این شخص است و بهتر است عسل­های خودتان را از چنین شخصی خریداری کنید.

2- تشخیص کیفیت با آزمایش

روش دیگری هم وجود دارد که کمی دردسر بیشتر دارد اما روش بهتر و مطمئن­تری است و احتمال اینکه عسل طبیعی را بتوانیم تشخیص دهیم بسیار بالاست. در این روش باید همراه با عسل به یکی از آزمایشگاه­های معتبر مراجعه کنید. اما با توجه به هزینه­هایی که دارد شاید کمی به صرفه نباشد

دیدگاه

تحویل اکسپرس

پشتیبانی 24/7

ارسال به سراسر ایران

ضمانت کیفیت کالا

پاسخگوی شما هستیم

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

کد شامد: 1-1-871003-65-0-1

عضویت در خبرنامه ایمیلی

برای دریافت جدیدترین مقالات و محصولات و تخفیفات کافیست در خبرنامه ایمیلی ما عضو شده و هر هفته در ایمیل خود بخوانید ما هم همانند شما از هرزنامه بیزاریم.

درباره رورا بیشتر بدانید

رورا مجموعه‌ای است که از اوایل دهه هشتاد مشغول خدمت رسانی به کردم بوده است و در حال حاضر تصمیم گرفته است تا فعالیت خود را گسترده‌تر کند و  محصلات خود را در بستر اینترنت به فروش برساند تا افراد بیشتری بتوانند از آنها استفاده کنند.

هدف مجموعه رورا همواره رساندن محصولات سالم، با کیفیت بالا و به صورت مستقیم ( فقط یا یک واسطه) و به قیمت مناسب به دست مصرف کننده است.

enamad

logo-samandehi

طراحی و توسعه توسط محمد حسن محمدی

تمام حقوق وبسایت متعلق به محصولات سالم رورا است. Copyright 2022 by rura.ir